Direktlänk till inlägg 16 maj 2010

Baka baka kaka

Av Anna - 16 maj 2010 09:06

Undrar om jag ska vara en god mor och hustru idag och baka en kaka?

Såg denna och snålvattnet rinner lite diskret...


Chokladkaka med kokosglasyr

 

225 g smör eller margarin

4 dl socker

3 stora ägg

6½ dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1½ tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker

1 dl kakao

5 1/4 dl mjölk

 

Kokosglasyr:

300 g kokosflingor

3 dl strösocker

1½ dl sirap

125 g smör eller margarin

½ dl mjölk

 

Ugn: 175°

 

Rör matfett och socker ljust och poröst. Tillsätt äggen ett i sänder utnder fortsatt kraftig omrörning.Blanda mjölet med bikarbonat bakpulver vaniljsocker och kakao. Rör ner mjölblandningen omväxlande med mjölken. Rör till en jämn smet.Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna. Bred ut smeten på det. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45-50 minuter.

 

Gör under tiden glasyren. Blanda samman alla ingredienserna i en kastrull och sjud på svag värme under omrörning ca 5-6 minuter.Tag ut kakan och bred kokosglasyren över hela kakan. Grädda ytterligare ca 15 minuter mitt i ugnen.

 

Låt kakan kallna innan den skäres i bitar ca 5×5 cm.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 19 maj 2010 08:49

Igår kväll ville Le chef inte duscha, utan förhandlade till sig att han skulle få duscha nu på morgonen. Visst, det skulle gå bra.Imorse vaknade han före oss, och hoppade direkt i duschen. Men han kom ur duschen med ett rent yttre och ett solkigt i...

Av Anna - 19 maj 2010 08:37

Men så fruktansvärt sne jag blir!!!!!!!!!Satt 30 min och skrev ett enormt inlägg här, klickade på spara och POFF var det borta. Så... så... så... FRUSTRERANDE!!    ...

Av Anna - 17 maj 2010 14:49

Idag hände det otänkbara!   Le chef, som tvärvägrat att göra något ståendes längst fram i klassen under alla sina år i skola hittils, anmälde sig FRIVILLIGT till att vara dagens klassvärd. Det innebär att stå framme vid tavlan och berätta för kla...

Av Anna - 15 maj 2010 16:09

Jag anar brister! Stora brister i människors grundläggande kunskap angående vardslivet. Så lite kort vill jag bara dela med mig av lite allmännyttig information, i all välmening, för allas trevnad helt enkelt. Skåpluckor är i de flesta fall u...

Av Anna - 14 maj 2010 09:23

Såja, en ny blogg, på en ny sida. Grejjar jag det?Hoppas och vill.   Få saker kan ge sådan prestationsångest som andras bloggar. Finns så många som är så bra. Läser, skrattar så jag kvider, blir berörd så tårar rinner, blir arg så saliven nästan ...

Presentation

It's good to be openminded, but not so openminded that the brain falls out.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010
>>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

Du borde se...

Du borde skriva...

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards